söndag 28 oktober 2007

Syjunta!

Vi hade syjunta på fredag kväll. Tillbringade nästan 8 timmar i mitt kök och symaskinerna gick varma, hade knappt tid att gå på toa eller äta:)

Ändå så blev det inte vansinningt mycket sytt...för min egen del krånglade jag lite med overlocken... i alla fall hann jag sy en klänning med tillhörande dregelscarfs som min svägerska beställt till en liten nyfödd tjej! Stroleken är i 62/68 och mönstret har jag ritat själv med utgångspunkt från en av Elinas gamla klänningar. Tyget är samma som jag använt tidigare i en av Elinas klänningar, ett härligt tyg som en gång varit ett påslakan. Klänningen är helfodrad med vit lakansväv och har pärlemoknappar på axeln.



















Vi sydde också ihop tre filtar som kommer att gå till försäljning. Alla tre är gjorda av gammla härliga påslakan med fleece på ena sidan. Två av filtarna overlockade jag ihop, snyggt resultat och snabbt gick det! Den blåa filten fick jag däremot vändsy då jag inte har hunnit skaffa på mig så många olika färger på overlocktråd...kändes inte som att mörkbrun passade till det blå/gröna:) Dessa filtar är ju hur roliga som helst att göra, det lär nog bli några till:)


Nu känner jag mig så trött efter helgens kalasande ( lillebror har fyllt hela ett år!!!) så det blir inget sytt för mig ....men jag vet nog att hos grannen händer det grejjer, Ylva har nämligen införskaffat sig ett riktigt vrålåk:) Ska bli spännande att se och provköra hennes nya Pfaff!

/Lento

3 kommentarer:

Jes sa...

Va roligt med syjunta... söt klänning, och vilka härliga filtar!!!

malin sa...

Vilka snygga tyger på filtarna! Jag önskar att jag hade några vänner som gillar att sy, dt låter så mysigt med syjuntor :)

Anonym sa...

Ojojoj, ni är jättebra på att sy! Fina kläder och filtar!