fredag 5 oktober 2007

Fleecetröja och väska!

Svärmor och svärfar var på besök över natten och svärmor passade på att beställa en väska. Tyvärr hann jag inte sy klart den innan de åkte, men här I får du se den!

Mönstet har jag själv ritat,inspirerad av en blöjförvaring jag sett på någon blogg, tyget är rester från det att jag sytt gardiner till vardagsrummet. Väskan är fodrad med ett grått grovt bomullstyg. Ångrar så här i efterhand att jag inte sydde en liten innerficka med dragkedja för nycklar och annat smått....det får bli nästa gång! Ska nog prova stryka på fliselin eller på något annat sätt strama upp den nästa gång! Aldrig blir man riktigt nöjd:) Hoppas i alla fall att svärmor blir nöjd!

Var på bibloteket med dottern för att hämta några böcker om sömnad. Till min stora glädje upptäckte jag att Ottobre Design fanns att låna från ett av bibloteken i kommunen! Får tidningarna på måndag och jag längtar verkligen, de verkar ha många bra grundmönster.

I alla fall så hittade jag mönster på en huvtröja i flecce som genast ville prova sy. Storleken är enligt boken 74/80, men det är mer en 74:a märkte jag när den var färdig:) Tröjan blev helt ok, men som vanligt kommer man på saker man borde gjort annorlunda när man sytt klart och utvärderat resultatet! Så näst gång blir det till att förstora mönstret, fodra huvan (om inte hela tröjan) samt lägga på en fick på magen!

Tröjan sydde jag av barnens fleccefilt...min sambo blev orolig när han såg mig slakta filten och sa "nu är det bäst jag jag håller i kallingarna"....detta säger ganska mycket om min jakt på tyger att använda för att sy något till barnen:) Återanvändning är så bra! Mudden är köpt på Ohlssons. Håll till godo!


/Lento

2 kommentarer:

Gekko sa...

Underbar tröja! Och fleecetyget var ju störtfint! Klart att det skulle vara en tröja och inte en filt! Särskilt som att det är så svårt att hitta snyggt mönstrad fleece...

Anonym sa...

Ja tyckte det med...filten användes dessutom inte så mkt då barnen vuxit:)