onsdag 17 oktober 2007

Byteshandeln klar!

Blev glatt överraskad när jag hämtade posten i dag, där fanns nämligen hoodien från Gekko! Den är ju jättefin! Ville såklart prova den genast på Valter, men det är ingen lätt sak....vilket man ser på bilden:) Nåja, den passade i alla fall, lite rymlig nu och sedan blir den nog super till våren! Tack Gekko för en rolig och givande byteshandel!


Barnen är sjuka så det har inte varit lätt att hinna sy...men jag har i alla fall hunnit färdigställa en klänning som jag sytt för ett tag sedan. Det visade sig att den var alldeles för liten i halsen, gick inte över huvudet på Elina...så jag fick klippa upp och göra en sprund. Kantade med kantband och nu så passar den:) Vet dock inte hur jag ska göra för att få till snygga avslut med kantband!!!! Hur gör ni andra? Jag har helt sonika klippt rakt av och sytt med en smal och tät sicksack över skarven...men jag tycker inte att det blir jätte snyggt... Några tips? Hur som helst tror jag att denna klänning åker i högen som ska till försäljning på en julmarknad i Övertorneå till 1:a advent! Elinas garderob väller över av alla kläder:)




Tyget kommer från en gammal kjol, skulle tippa 70-tal...någon som vet? Mönstret har Ylva gjort och storleken är ca 92-104!

/Lento

3 kommentarer:

Gekko sa...

Vad roligt att få se bild av den på! Hoppas verkligen att den fortfarande passar till våren nu då! Tack för byteshandeln!

Jes sa...

Vilken fin klämnning, härligt tyg.

Anonym sa...

Ang. att avsluta kantband.

När jag syr första sidan på avigan startar jag ca. 2 cm. in på bandets längd och syr nästan hela varvet runt som vanligt. Jag stannar ca. 10 cm. innan slutet och viker början dubbel ca. 2 cm. Jag klipper av bandet så att det överlappar det dubbelvikta helt, och syr fast den sista delen inkl. det vikta. Viktigt att vecken hamnar lika. Sedan är det bara att se till att man viker över snedbandet på ett snyggt sätt och kanske sätta ett par nålar för att hålla på plats. Det ska sluta tätt vid skarven. Sist syr jag över det vikta och back-fram.

Om man viker änden så behöver man inte oroa sig för att det ska resma upp sig i tvätten. Och om man ser till att det vikta ligget tätt mot det under så syns det nästan inte. Man kan också se till att skarven hamnar tex. under armen, bak i nacken eller något annat "osynligt" ställe.

God jul och gott nytt år!