måndag 1 oktober 2007

Helgens projekt!

Har haft lilla kusin Elsa med föräldrar på besök i helgen och passade då på att sy en höstjacka åt det lilla charmtrollet! Har tidigare sytt en likadan åt min tjej, men nu fick jag ta till saxen och göra mönstret mindre då Elsa drar en 92/98 medans Elinas är ca 104 cl. Denna andra gång gjorde jag modellen lite insvängd samt att jag kortade av axelbredden. Möstret har jag och Ylva komponerat ihop med inspiration från Gekkos hoodies, som är superfina!


















Jackorna är sydda av återvunna bomullstyger som är fodrade med fleece. Omlottmodell med knapp på insidan och knytband på utsidan. På den första jackan gjorde jag stickningar kring alla sömmar! Ganska mkt jobb vill jag säga och bökigt att få snyggt....så till jacka nr 2 blev det inte lika mkt stickade detaljer! Allmänt tycker jag dock att helhetsintrycket blir bättre om man "stickar" fast sömmar:) Tyvärr hade jag ingen cerisefärgad muddväv, vilket jag tror hade passat bättre till den bruna...man tager vad man haver om man inte har nära till tygaffären:) Är mkt nöjd med jackorna, även om man alltid hittar smågrejer somkunde har gjorts bättre...men det får bli till nästa jacka!






















Jag hann även med att sno ihop en Pippi-kläning åt min pippitokiga tjej! Detta härliga tyg har tydligen utgått ur Åhlens sortiment (enligt den lokala butiken) vilket är jättesynd för det är ju ett sånt härligt tyg! Är det någon som vet om det finns att köpa på något annat ställe?


/Lento

11 kommentarer:

Gekko sa...

Vilka snygga jackor!! Kul att jag fått inspirera! Vad sägs om en byteshandel? En geckohoodie mot en snyggjacka? Eller nåt annat om inte hoodien räcker till? Tygerna var jättefina förresten!

p.lu.to sa...

Tack! Gärna byteshandel! En geckohoddie mot en Jacka blir bra!

Jag kan maila dig senare!

Jes sa...

Vilka fina jackor, klövertyget har jag oxå med röd botten med blå klövrar på. Bra ide med "vanligt" tyg utanpå &fleece som foder. Han oxå köpa pippi tyget innan det tog slut, jag köpte de sista två metrarna hos min Åhlens.

p.lu.to sa...

Tack! Aha tyget finns i den färgställningen med! Vet du hur gammalt det är? Tidigt 80-tal?

Anonym sa...

Tjusiga!! Visst är det kul med mönstrade jackor?! Jag har precis gjort en liknande (glada 70-talsfärger & fleecefoder).
Klövertyget har jag också. Hade det som sängkläder när jag var liten så jag drar mig lite för att klippa i det... Skulle snarare gissa sent 70-tal.

Botilda sa...

My god, vilka jackor! Snygga och tuffa och alldeles unika. Vad duktiga ni är!

Thea sa...

Hjälp! Vilke fina grejer. Jackorna är ju toppen. Gud så snygga!

Systickan sa...

Superproffsiga jackor!

p.lu.to sa...

Tusen tack för alla fina ord! Det är kul att höra! SKa sy en åt Gecko...så håll utkik så får ni ser hur hennes blir:)

/Lento

Anonym sa...

Hejsan oj vad mycket fint du syr. Denna blogg ska jag lägga på minnet. Jag blev väldigt sugen på att sy en overlott jacka du har inget mönster man kan få titta på. Theresa/sytt

p.lu.to sa...

Mönstret har vi själva ritat så jag kan inte hänvisa till någon bok eller så! Men det är ingen konst, ta en tröja som mall. Ett helt bakstycke, två framstycken som du själv designar som du vill. Och så två ärmar förståss.....sedan kan man ju väls att göra den lite insvängd år tjejer och rak åt killar, jackan i gult som min dotter har är inte insvängd! Den bruna gjorde jag något insvängd.