onsdag 14 november 2007

Äntligen något nytt att visa upp!

Har haft en liten "bloggarsvacka" i samband med nytt jobb och diverse andra saker....men nu är jag igång igen:) Har sytt några alster, några går till julmarknaden, några är beställningar och så har min lilleman fått något nytt att bära!

Mitt första riktiga sömnadsprojekt med overlockmaskinen blev en huvtröja åt Valter. Grannflickan hade en tröja från Nova Star som jag lånade och ritade av, gjorde dock några förändringar. Gillar verkligen den höga kragen i halsen vilket gör att tröjan fungerar mycket bra utan halsduk under overallen så här års. Skulle uppskatta storleken på tröjan till 80/86. Joggingtyget hittade jag på kupan för några kronor och trikån i huvan kommer från en av mina gamla tröjor! Har någon missat att jag gillar återanvändning? Muddväven är dock nytt och kommer från Ohlssons tyger.

Färgen är röd,inte cerise som det ser ut att vara!

Lillkusinen Malte 6 mån med familj var och hälsade på i förra veckan och då passade faster på att sy honom ett par muddbyxor i velour. Detta är första gången jag syr i velour och jag måste säga att jag inte riktigt är kompis med tyget....hm...det krävs nog en del träning. Det som jag upplevde tjorvigast var att tyget liksom rullar ihop sig i änden, så när jag skulle sy på muddarna ville den inte riktigt ligga still...om någon förstår vad jag menar!? Tips mottages gärna vad gäller sömnad i velour!!! Mönstret ritade jag av från ett par av Maltes byxor och de är i storlek 80.


Min kära vänn Camilla har beställt lite förvaringskrogar till toaletten, och nu är de färdiga! De låga är tänkta att passa till bindor o dyl. De höga till borstar, flaskor mm. Tror att jag ska sy någon sådan till mig själv också, alltid lika roligt med snygg förvaring! Hoppas bara att hon blir nöjd!


Slutligen har det blivit lite grejjer till julmarknadeN som snart är här. Ett gäng med snuttefiltar sydda av gamla fina påslakan så att de är lagomt mjuka och goa. Dessa kantade jag snabbt ihop med overlocken,enkelt och väldigt fint! Gjorde även två blöjförvaringar, inspirerade av "tvåfyrasju", docK testade jag en variant med ett spänne så att man kan hänga den på barnvagnsstyret. Det fungerade utmärkt och fler sådana lär det bli!


Det var allt för denna gång, och nu ska det inte dröja lika länge som sist innan jag hör av mig igen!

/Lento

6 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, här hade det kommit mycket fint. Superläcker tröja, snygga färger, den ser riktigt tuff ut. Korgarna var ju perfekt förvaring och så fina att ha framme fast man döljer det som ligger i dom.
/Karolina

Jes sa...

V amycket fint, snygg tröja och byxor för att inte glöma filtarna.

Gekko sa...

Kul med lite uppdateringar, det var inte litet du hade hunnit med tycker jag! Allt är snyggt!

Maria sa...

Genialiska blöjförvaringar med spännen! Kläderna och filtarna är oxå ljuvliga!

Anonym sa...

Ska du inte komma hem snart???

Anonym sa...

Hej Jättefina grejer
/Irre