torsdag 27 september 2007

Ett par gubbyxor åt lillgubben!

Jag var väldigt trött i morse....efter att ha suttit uppe till 23.30 och sytt ett par brallor till lillgubben. Mina barn är väldig morgonpigga så det var bara att stiga up vid 05.45.... är ändå nöjd med gårkvällens skörd!

Tyget är inhandlat på Kupan i stan för några ynka kronor. Tror att det är nått slags poplin (heter det så månne?) med rutigt mönster. Fodrade med ett gammal lakan i brunt, också inköpt på second hand. Muddarna är i brunt, dock ej från second hand. Stickningar i brunt. Återvinning gillar jag!

Mönstret har jag ritat själv och jag är mycket nöjd med modellen, så fler lär det bli! Ett problem som jag dock oftast har då jag fodrar plagg är att själv fodret tenderar bli lite för stort, så att det inte riktigt ryms. Jag brukar klippa till exakt likadana mönsterdelar för foder som för yttertyg, men jag kanske borde göra fodret några millimetrar mindre?? Någon som har nått tips?


Nu är det bara p.lu.to-lappar som saknas:) Väntar med spänning!


/Lento

4 kommentarer:

Botilda sa...

Kan det vara så att du overlockar eller syr med kastsöm i fodret och vanlig raksöm i yttertyget? Jag har klippt till fodret med mindre sömsmåner och det har funkat fint. Däremot tycker jag att det är knepigt att sätta fast midjemudden. Vill helst att den ska ligga mellan yttertyget och fodret - hur har du gjort? Några knep?

p.lu.to sa...

Har ju ingen overlockmaskin...tyvär:) Jag har sytt både foder och yttertyg med vanlig raksöm. Vad menar du med kastsöm?

Vad gäller midjemudden har jag inte heller kommit på någon supersnygg lösning. Att få in den mellan fodret och yttertyget är ju pillrigt...jag har helt sonica zz med en tät och bred zickzack på insidan för att "sy ihop" lagrena, och avslutat med en stickning på framsidan för att hålla fast. Om du förstår vad jag menar?!

Enklast vore ju att köpa en overlockmaskin...synd att man inte har pengar till det:)

Botilda sa...

Eller hur? Jag har inte heller någon overlock, men däremot har jag ”overlocksöm” på min gamla symaskin. Den syr både raksöm och kastar sömmarna på en gång. Det blir lite elastiskt, vilket gör att det går att sy i trikå och velour. Och så slipper man sicksacka :-)

Edyta Nyman sa...

Kikar in lite... Vilka fina kläder!

hälsningar
/e